1 Tausta

Las­ten ja nuor­ten psy­ko­so­si­aa­li­sen ke­hi­tyk­sen tu­ek­si ja on­gel­mien var­hai­seen hoi­toon on ke­hi­tet­ty lu­kui­sia me­ne­tel­miä. Me­ne­tel­miä käy­te­tään van­hem­muu­den ja per­hei­den tu­ke­mi­sek­si sekä lap­sen/nuo­ren  ja hä­nen lä­hei­sim­pien ai­kuis­ten vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ja kas­va­tus­käy­tän­tö­jen tu­ke­mi­sek­si (West­man ym. 2005, Hal­me ym. 2010) sekä var­hais­kas­va­tuk­ses­sa ja kou­lus­sa ja opis­ke­lu­ym­pä­ris­tös­sä käy­tet­tä­vik­si (Ant­ti­la ym. 2016). Osa me­ne­tel­mis­tä on suo­ma­lai­sis­sa hank­keis­sa ke­hi­tet­ty­jä, osa on tuo­tu Suo­meen ulko­mail­ta ja osa on edel­leen ke­hi­tet­ty Suo­mes­sa ulko­mai­sen me­ne­tel­män poh­jal­ta. Joi­ta­kin me­ne­tel­miä on tut­kit­tu useis­sa eri kult­tuu­ri­sis­sa kon­teks­teis­sa, eri­lai­sil­la vä­es­tö­ryh­mil­lä ja eri­lai­sil­la tut­ki­mus­a­se­tel­mil­la ja me­to­deil­la. Osas­ta me­ne­tel­mis­tä on vä­hän tai ei ol­len­kaan tut­ki­mus­näyt­töä. Täs­sä suun­ni­tel­mas­sa kes­ki­ty­tään vain me­ne­tel­miin, jot­ka koh­den­tu­vat van­hem­muu­den ja per­hei­den tu­ke­mi­seen sekä lap­sen/nuo­ren ja hä­nen lä­hei­sim­pien ai­kuis­ten vuo­ro­vai­ku­tuk­seen ja kas­va­tus­käy­tän­tö­jen tu­ke­mi­seen. Toi­nen edel­ly­tys on, että me­ne­tel­mis­tä on ole­mas­sa laa­du­kas­ta tut­ki­mus­näyt­töä.

Tut­ki­mus­tie­don mu­kaan vai­kut­ta­vil­la me­ne­tel­mil­lä on tiet­ty­jä yh­tei­siä ydin­te­ki­jöi­tä. Me­ne­tel­mäl­lä tu­li­si olla  ra­jat­tu koh­de­ryh­mä, tut­ki­muk­seen poh­jau­tu­va te­o­ria ja sel­ke­äs­ti mää­ri­tel­ty kou­lu­tus ja ma­te­ri­aa­lit (Mark­lund ym. 2012 kts Kas­vun tuki). Ny­kyi­sen imp­le­men­taa­ti­o­tut­ki­muk­sen ja käy­tän­nön ko­ke­mus­ten pe­rus­teel­la tie­de­tään, että tie­don le­vit­tä­mi­nen uu­sis­ta työ­me­ne­tel­mis­tä ja työn­te­ki­jöi­den kou­lut­ta­mi­nen me­ne­tel­mien käyt­töön ei yk­sis­tään rii­tä, jot­ta koh­de­ryh­mä hyö­tyi­si me­ne­tel­mäs­tä. Uu­den psy­ko­so­si­aa­li­sen me­ne­tel­män käyt­töön­otto vaa­tii joh­don ja kes­ki­joh­don pit­kä­jän­teis­tä si­tou­tu­mis­ta. Tut­ki­mus­ten mu­kaan uut­ta vaa­ti­vaa työ­muo­toa ei voi aloit­taa, jos ei sa­mal­la voi luo­pua van­hois­ta toi­min­ta­ta­vois­ta, vä­hen­tää muu­ta työ­mää­rää ja saa­da esi­mie­hen ja työ­yh­tei­sön tu­kea me­ne­tel­män aloit­ta­mi­sel­le (Jo­nes ym. 2012, Fur­long ym. 2104). Esi­mies­ten tu­lee var­mis­taa, että työn­te­ki­jät saa­vat mah­dol­li­suu­den me­ne­tel­män käy­tön ver­tais­tu­keen, men­to­roin­tiin, työn­oh­jauk­seen ja yllä­pito­kou­lu­tuk­seen. Sys­te­maat­ti­nen kat­saus las­ten ja nuor­ten mie­len­ter­vey­den näyt­töön pe­rus­tu­vien me­ne­tel­mien le­vit­tä­mi­ses­tä ja käyt­töön­o­tos­ta osoit­taa, että eni­ten tut­ki­mus­näyt­töä on me­ne­tel­mä­us­kol­li­suu­den seu­ran­nas­ta (fi­de­li­ty mo­ni­to­ring) ja oh­jauk­sen hyö­dyl­li­syy­des­tä (su­per­vi­si­on). (No­vins ym. 2013)

Vai­kut­ta­vien me­ne­tel­mien puut­teel­lis­ta käyt­töön­ot­toa on pi­det­ty kes­kei­se­nä on­gel­ma­na pal­ve­luis­sa, joi­den teh­tä­vä­nä on edis­tää ja hoi­taa las­ten ja nuor­ten mie­len­ter­veyt­tä, myös kan­sain­vä­li­ses­ti (No­vins ym. 2013, Gra­ef-Mar­tins ym. 2008). Vai­kut­ta­vien psy­ko­so­si­aa­lis­ten me­ne­tel­mien le­vit­tä­mi­nen niin, että nii­tä käy­te­tään sii­hen koh­de­ryh­mään, jo­hon tar­koi­tet­tu ja niin kuin tar­koi­tet­tu, on haas­ta­vaa. Pro­fes­so­ri Kel­lam (2003) kat­soo vai­kut­ta­vuu­den to­te­a­mi­sen jäl­keen psy­ko­so­si­aa­li­sen me­ne­tel­män ole­van vas­ta ke­hit­tä­mi­sen toi­sel­la por­taal­la. Edes­sä ole­vat por­taat ovat me­ne­tel­män yllä­pito, as­teit­tai­nen käyt­töön­oton laa­jen­ta­mi­nen ja lo­pul­ta yllä­pito sys­tee­mi­ta­sol­la. Fix­se­nin ja työ­to­ve­rei­den (2009) mu­kaan me­ne­tel­män le­vit­tä­mi­nen ja­kau­tuu nel­jään vai­hee­seen: 1. Eksp­lo­raa­tio, jos­sa sel­vi­te­tään koh­de­ryh­mä tar­peet ja päät­tä­jien ja am­mat­ti­lais­ten val­miut­ta ky­sei­seen muu­tok­seen. 2. Ins­tal­laa­tio, jos­sa on saa­vu­tet­tu kon­sen­sus uu­den me­ne­tel­män le­vit­tä­mi­ses­tä. 3. Aloit­ta­mi­nen, jota käy­tän­nön ta­sol­la tu­kee mah­dol­li­ses­ti aloi­tus­ryh­mä. 4. Yllä­pito­vai­he, jos­sa uusi me­ne­tel­mä on tul­lut osak­si or­ga­ni­saa­ti­on ru­tii­ne­ja. Yllä­pito edel­lyt­tää, että on re­surs­sit ym­mär­tää mah­dol­li­set on­gel­mat, toi­mia puut­tei­den kans­sa ja teh­dä tar­vit­ta­es­sa pa­ran­nuk­sia. Me­ne­tel­mien le­vit­tä­mi­sen haas­teis­ta on ker­ty­nyt tut­ki­mus­näyt­töä ja käy­tän­nön ko­ke­muk­sia, jois­ta voi­daan ot­taa op­pia. Ver­rat­tain uusi asia on työn­te­ki­jöi­den ja ko­ke­mus­a­si­an­tun­ti­joi­den oma osal­lis­tu­mi­nen imp­le­men­taa­ti­op­ro­ses­siin.

Uni­ted Na­ti­ons Of­fi­ce on Drugs and Cri­me, UNODC, (2009) suo­sit­te­lee, että psy­ko­so­si­aa­lis­ten me­ne­tel­mien käyt­töön­ot­toa var­ten pe­rus­te­taan kan­sal­li­ses­ti työ­ryh­mä, joka val­mis­te­lee me­ne­tel­män käyt­töön­oton, kou­lu­tuk­set, le­vit­tä­mi­sen ja yllä­pi­don sekä seu­raa in­ter­ven­ti­on juur­tu­mis­ta ja tu­lok­sia.  Suo­mes­sa Ter­vey­den­huol­to­laki vel­voit­taa pal­ve­lun tar­jo­a­jat näyt­töön pe­rus­tu­vien me­ne­tel­mien käyt­töön.  So­si­aa­li- ja ter­veys­mi­nis­te­ri­ön teet­tä­mä kar­toi­tus las­ten mie­len­ter­vey­den edis­tä­mi­ses­tä ja mie­len­ter­vey­den häi­ri­öi­den eh­käi­sys­tä suo­sit­te­lee, että Suo­meen tu­li­si pe­rus­taa mui­den Poh­jois­mai­den ta­voin kan­sal­li­nen taho, joka ar­vi­oi las­ten mie­len­ter­veys­työs­sä käy­tet­tä­viä psy­ko­so­si­aa­lis­ten me­ne­tel­mien vai­kut­ta­vuut­ta, käyt­tö­kel­poi­suut­ta ja tur­val­li­suut­ta ja oh­jeis­taa sekä val­mis­te­lee me­ne­tel­mien laa­ja­mit­tais­ta juur­rut­ta­mis­ta.   (Borg 2015.) Toi­mi­va las­ten­suo­je­lu­työ­ryh­män lop­pu­ra­port­ti suo­sit­te­lee, että Käy­pä hoi­to- jär­jes­tel­män kal­tai­nen ra­ken­ne pi­täi­si pe­rus­taa Suo­meen myös las­ten­suo­je­lun tu­ek­si. (STM 2013.)

Suo­men Mie­len­ter­veys­seu­ra ja ITLA ovat käyn­nis­tä­neet Suo­mes­sa Kas­vun tuki – var­hai­sen vai­kut­ta­van tuen tie­to­läh­teen mui­den Poh­jois­mai­den esi­merk­kien mu­kaan (Nor­ja Ung­sinn,  Ruot­si  Me­tod­gui­den, Tans­ka Vi­dens­por­ta­len).

Kas­vun tuki ar­vi­oi las­ten, nuor­ten ja hei­dän per­hei­den­sä tu­ke­mi­seen tar­koi­tet­tu­jen työ­me­ne­tel­mien tut­ki­mus­näyt­töä, vai­ku­tus­ta, käyt­tö­kel­poi­suut­ta ja eet­ti­syyt­tä, jot­ta esi­mie­het ja päät­tä­jät saa­vat apua kus­tan­nus­te­hok­kai­den ja käyt­tö­kel­pois­ten ja tur­val­lis­ten työ­vä­li­nei­den va­lit­se­mi­seen las­ten ja per­hei­den avuk­si. Kas­vun tuen oh­jaus­ryh­mäs­sä ja tie­teel­li­ses­sä neu­vos­tos­sa on mu­ka­na Suo­men kes­kei­set tie­teel­li­set toi­mi­jat me­ne­tel­mien, eri­tyi­ses­ti las­ten tuen me­ne­tel­mien, tut­ki­mi­ses­ta ja ar­vi­oin­nis­ta. Kas­vun tuki ar­vi­oi pait­si me­ne­tel­mien tut­ki­mus­näy­tön myös me­ne­tel­män tur­val­li­suu­den, käyt­tö­kel­poi­suu­den ja eet­ti­syy­den. (Björk­lund ym. 2015 Kas­vun tuki)

Näyt­töön pe­rus­tu­van var­hai­sen tuen, hoi­don ja van­hem­muus­tai­to­jen työ­kalu­pak­kiSuun­ni­tel­ma kan­sal­li­sen ja maa­kun­nal­li­sen toi­meen­pa­non tu­ek­si (pro­jek­ti­suun­ni­tel­ma)28.9.2016