Hallinnonalan digitalisaatio on tähän asti edistynyt pienin askelin ja ei ole vielä vaikuttanut riittävästi keskeisimpiin alan palveluihin ja prosesseihin. Digitalisaation hyötyjä ei vielä ole kattavasti saavutettu.
Digitalisaation hyödyt syntyvät toiminnan uudistamisesta
Teknologia toimii mahdollistajana, mutta digitalisaation hyödyt syntyvät toiminnan uudistamisen kautta.
Asiakastarpeiden tulee ohjata kehitystä ja voimavarojen kohdentamista.
Palvelut on suunniteltava asiakkaan tarpeen ja tilanteen näkökulmasta kokonaisuuksina. Palvelut tulee kehittää ja toteuttaa poikkihallinnollisessa yhteistyössä aina, kun se on järkevää.
Johdon on oltava sitoutunut uudistukseen. Hallinnonalan johtamisen, toimintakulttuurin ja hallintorakenteiden on tuettava asiakaslähtöistä toimintaa ja laajempaa poikkihallinnollista yhteistyötä.
Toimintakulttuurin tulee uudistua digitalisaation mahdollisuuksia avoimesti hyödyntäväksi, tueksi tarvitaan ennakkoluulotonta kokeilemista sekä kehittämisen ja kehittymisen kulttuuria.
Myös sote-uudistus pakottaa uudistamaan hallinnonalan palveluita. Uudistuksen myötä kansallisen ohjauksen merkitys korostuu. Monitahoisen järjestelmän ohjaus tulee toteuttaa digitalisaatiota täysimääräisesti hyödyntäen.
Digitalisaatio kaventaa eriarvoisuutta, mutta se ei silti ole vastaus kaikkeen. On mietittävä asiakkaan tarpeen näkökulmasta, mitkä palvelut kannattaa digitalisoida.
Kaikki digitaaliset palvelut tulee olla esteettömiä ja helppokäyttöisiä. Lisäksi on muistettava, että esteettömät palvelutkaan eivät ole kaikille toimivia. On turvattava tiedon ja palveluiden lähteille pääsy sekä palveluiden yhdenvertainen saatavuus myös silloin, kun kansalainen ei itse pysty käyttämään sähköisiä palveluja.
Digitalisaationlinjausten toimeenpano suunnitellaan STM:n strategiatyön 2016-2017 osana. Tarvittaessa linjauksia päivitetään strategian perusteella. Toimeenpano suunnitellaan STM:n sekä hallinnonalan laitosten ja virastojen yhteistyönä.
Digitalisaatiota ei voi hyödyntää erillisenä hallinnonalan muusta toiminnasta. Digitalisaatiolinjausten toteutumisen kannalta on kriittistä, että sekä linjaukset että edellytykset huomioidaan STM:n strategiassa.
Lisäksi STM:n ja hallinnonalan laitosten ja virastojen strategioiden tulee tukea toisiaan.
Digitalisaatiolinjausten toimeenpanon tarkemmassa suunnittelussa on huomioitava strateginen yhteensopivuus ja prioriteetit. Linjausten toteutus tulee priorisoida ensisijaisesti asiakashyödyn pohjalta ja vähintään hallinnonalan laajuista kokonaisuutta tarkastellen.
Toimeenpanon suunnittelun yhteydessä käytännön kehittämistyö vastuutetaan tarkemmin STM:n osastoille sekä hallinnonalan virastoille ja laitoksille.
Kokonaisuutta koordinoi STM:n Tietoyksikkö. Linjausten toteutuksessa on huomioitava myös Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toimeenpanon edistyminen, joka toteutetaan osana sote-uudistuksen toimeenpanoa.
Sekä digitalisaatiolinjausten että Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toteutus tulee synkronoida toisiinsa.
Lisäksi kehittämistoimenpiteissä on huomioitava poikkihallinnolliset ja valtioneuvoston tasolla toteutettavat kehittämishankkeet ja -toimenpiteet, jotka osaltaan edistävät hallinnonalan digitalisaatiolinjausten tavoitteiden saavuttamista.
Tarvitaan yhteinen toimeenpanosuunnitelma ja kehittämissalkku
Palveluiden digitalisoinnin edellyttämille kehittämistoimenpiteille tulee laatia yhteinen toimeenpanosuunnitelma, jota on johdettava ja toteutettava koordinoidusti. Suunnitelmassa käsitellään myös toimeenpanon ja digitalisaation vaudittamisen edellyttämät resurssit.
Yksittäisten laitos- ja virastokohtaisten kehittämisprojektien toteuttamisen sijaan kehittämistoimenpiteitä on tarkasteltava ja hallinnoitava yhteisen kehittämissalkun avulla, jolloin voidaan paremmin tunnistaa yhteiset kehittämiskohteet.
Kehittämisen tukena on oltava myös yhteiset projektinhallinnan käytännöt. Konkreettiset toimenpiteet on vastuutettava, aikataulutettava ja niille on suunniteltava sekä kehittämis- että ylläpitorahoitus ja asettava mittarit, joilla toteutumista seurataan.
Kehittämistoimenpiteiden edistymistä on myös aktiivisesti seurattava ja ohjattava hallinnonalan kokonaisuuden näkökulmasta. Lisäksi on ehdottomasti varmistettava, että kehittämistoiminta johtaa pysyvään muutokseen, uusilla digitaalisilla palveluilla on selkeä omistajuus ja ne jäävät elämään sekä edelleen kehittymään osana hallinnonalan normaalia toimintaa ja strategiaa.
Digitalisaatio muuttaa hallinnonalan toimintaympäristöä joka tapauksessa. Nämä linjaukset toteuttamalla väistämätöntä murrosta voidaan hyödyntää sosiaalisesti kestävän Suomen rakentamiseksi.
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukenaSosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 20255.9.2016