Suomi on suurien haasteiden edessä, joihin digitalisaation hyödyntäminen toimii yhtenä ratkaisuna ja tarjoaa täysin uudenlaisia vaihtoehtoja vanhoille ja tutuille toiminnoille.
Digitalisaatiossa on kyse laaja-alaisesta toimintatapojen muutoksesta, joka edellyttää myös sosiaali- ja terveysministeriön (STM) hallinnonalalla uudenlaisia palveluita, toimintaprosesseja, työn tekemisen tapoja, teknologioita ja uudenlaista johtamista sekä uudenlaisen roolin ottamista.
STM:n hallinnonalalla palveluja ja toimintaa on jo digitalisoitu, mutta kehittäminen on ollut vielä suhteellisen pirstaloitunutta ja eri organisaatioiden omista näkökulmista lähtevää. Jatkossa on siirryttävä aidosti asiakastarpeesta lähtevään toimintatapaan, jossa palveluiden on toimittava ja tiedon liikuttava saumattomasti. Myös tiedolla johtaminen tulee entistä merkityksellisemmäksi.
Työn lähtökohtana olivat hallitusohjelman ”Digitalisoidaan julkiset palvelut” ja ”Digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristön luominen” -kärkihankkeiden tavoitteet. Digitalisaatiolinjausten pohjana ovat valtiovarainministeriön julkaisemat julkisen hallinnon digitalisoinnin periaatteet.
Sosiaali- ja terveyspalvelujen digitaaliset linjaukset on laadittu STM:n Sote-tieto hyötykäyttöön -strategiassa 2020. Hallinnonalan digitalisaatiolinjaukset toimivat syötteenä vuosien 2016 ja 2017 aikana päivitettävälle STM:n strategialle.
Digitalisaatiolinjausten toimeenpano suunnitellaan strategian päivittämisen rinnalla huomioiden yhteensopivuus ja strategian painopisteet. Toimeenpanossa on huomioitava myös Sote-tieto hyötykäyttöön -strategian toteutuksen edistyminen sekä muut poikkihallinnolliset ja valtioneuvoston tasolla toteutettavat digitalisaation kehittämishankkeet.
Digitalisaation hyödyntäminen STM:n hallinnonalalla
STM:n hallinnonalan digitalisaatio visio:
Asiakas on tärkein: Parempaa tietoa – parempia valintoja, toimintaa ja palveluita
STM:n hallinnonalalla digitalisaatio ei ole itseisarvo, vaan mahdollistaja, väline parempaan palveluun, kustannustehokkaampaan ja tuottavampaan toimintaan sekä ennen kaikkea ihmisten parempaan hyvinvointiin ja terveyteen.
Palvelut kehitetään asiakkaan tarpeista lähtien ja tarjotaan asiakkaalle mahdollisimman helposti kokonaisuutena, yhden luukun periaatteella. Digitaaliset palvelut ovat esteettömiä ja helppokäyttöisiä. Palveluja on tarjolla yhdenvertaisesti myös silloin, kun digitaalisten palveluiden käyttö ei ole mahdollista.
Tulevaisuudessa terveyttä ja hyvinvointia johdetaan yhä enemmän tiedolla. Tietoa ja palveluja tuotetaan yhteistyössä kansalaisten, yhteisöjen ja yritysten kanssa uudenlaisissa ekosysteemeissä, jotka tukevat myös yritysten kehittymisen edellytyksiä Suomessa.
Tiedonkeruuta automatisoidaan ja samaa tietoa ei pyydetä turhaan useita kertoja. Sähköisesti kerättävää tutkimuksen ja tilastoinnin tietoa sekä aineistoja hyödynnetään monipuolisesti ja kohdennetusti valtuutusten puitteissa.
Kansalaisen omatoimisen terveyden ja hyvinvoinnin edistämisen tueksi tarjotaan digitaalisia palveluja. Sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisessa hyödynnetään aktiivisesti digitalisaation mahdollisuuksia ja sähköiset palvelut tuotetaan yhteentoimivasti, tietoturvallisesti ja helppokäyttöisesti.
Sähköinen asiointi ja asianhallinta ovat myös osa hallinnonalan lupa- ja valvontatoimintaa. Myös työntekijöillä ja ammattilaisilla on käytössään työn tekoa tukevat, käyttäjälähtöiset järjestelmät.
Digitalisaatio muuttaa nopeasti työn tekemisen tapoja. Digityölle luodaan edellytykset ja yhtenäiset pelisäännöt osana perinteisiä työn tekemisen tapoja. Työhyvinvoinnin ylläpidossa ja edistämissä huomioidaan myös digityön riskit.
Digitalisaation edellytykset
Digitalisaation hyötyjen saavuttaminen edellyttää, että jokaisen hallinnonalan laitoksen omat ydintoiminnot on riittävästi digitalisoitu. Digitalisaation tukipilareina toimivat tiedot ja tietojärjestelmät laitetaan kuntoon. Myös toimintaa, rakenteita ja lainsäädäntöä uudistetaan digitaalisten toimintatapojen tueksi. Hallinnonalalla digitalisaation hyödyntäminen edellyttää oman toimintakulttuurin ja johtamisen uudistamista.
Johdon on sitouduttava toimintatapojen uudistamiseen, johtamisen, toimintakulttuurin ja hallintorakenteiden on tuettava asiakaslähtöistä toimintaa ja laajempaa poikkihallinnollista yhteistyötä.
Toimintakulttuurin tulee uudistua digitalisaation mahdollisuuksia avoimesti hyödyntäväksi, tarvitaan ennakkoluulotonta kokeilukulttuuria sekä jatkuvaa uudistumisen ja kehittymisen kulttuuria. Palveluiden kehittämisen tulee perustua asiakastarpeisiin ja toteuttaa poikkihallinnollisessa yhteistyössä aina, kun se on järkevää.
Johtopäätökset ja toimeenpano
Toimintojen onnistunut asiakaslähtöinen digitalisointi edellyttää, että koko hallinnonalan digitalisaatiota toteutetaan yhdessä, koordinoidaan ja johdetaan kokonaisuutena yhteisen kehittämissalkun avulla. STM:n ja hallinnonalan laitosten ja virastojen strategioiden on oltava keskenään linjassa ja tuettava yhteistä kehittämistyötä.
Digitalisaatiota ei voi toteuttaa erillään, vaan sen hyödyntämisen on oltava osa hallinnonalan toimintaa. Ehdottoman tärkeää on varmistaa, että uudet digitaaliset toiminnot ja palvelut jäävät elämään ja edelleen kehittymään osana hallinnonalan normaalia toimintaa ja strategiaa.
Digitalisaatio terveyden ja hyvinvoinnin tukenaSosiaali- ja terveysministeriön digitalisaatiolinjaukset 20255.9.2016
STM:n hallinnonalan digitalisaatiolinjaukset 2025 määrittävät, miten digitalisaatiota hyödynnetään hallinnonalalla lähivuosina ja mitä digitalisaation hyödyntäminen edellyttää. Linjaukset laadittiin keväällä 2016 yhdessä hallinnonalan laitosten ja virastojen kanssa.