Liite 7 Kansainvälisiä esimerkkejä lapsiin ja nuoriin liittyvistä indikaattoreista
Statistik om barn och unga -verkkosivut
Ruotsissa lapsiasiamies (barnombudsmannen) on kehittänyt Statistik om barn och unga -verkkosivut, johon on koottu tilastoja elinolosuhteista aina 18-vuotiaisiin asti. Se sisältää muutamia tunnuslukuja, jotka liittyvät seuraaviin teemoihin:
(http://max18.barnombudsmannen.se/max18-statistik/).
- taloudellinen tilanne
- terveys
- oppiminen
- turvallisuus
- osallisuus
- tuki ja turva (stöd och sydd).
UNICEFin jokavuotiseen State of the World’s Children -raporttiin liittyvät indikaattorit
(http://www.unicef.org/sowc/, Lippman ym. 2009).
Keskeisiä lapseen liittyviä hyvinvoinnin ulottuvuuksia ovat:
- fyysinen terveys, kasvu ja kehitys sekä turvallisuus (ml. yleinen terveys, terveelliset elämäntavat, tapaturmilta ja onnettomuuksilta suojautuminen, riskinhallintataidot)
- kognitiivinen kehitys ja koulutus (ml. koulutuksen saavutettavuus, koulutustaso, akateeminen kyvykkyys, kriittinen ajattelu, elämänhallinta ja arjen taidot, positiivinen suhtautuminen oppimiseen, kouluun sitoutuminen, teknologian interaktiivinen käyttö, luovuus, yhteiskunnallinen tietämys, urasuunnittelu)
- psykologinen ja emotionaalinen kehitys (ml. yleinen psyykkinen ja emotionaalinen hyvinvointi, itsehallinta, luottamus, optimismi ja resilienssi, elämän tarkoituksenmukaisuus, henkisyys)
- Sosiaalinen kehitys ja käyttäytyminen (ml. moraalikehitys, prososiaaliset arvot, sosiaaliset taidot, kulttuuriset taidot, ympäristön tietoisuus, käyttäytyminen, yhteiskunnallinen tietoisuus)
Keskeisiä lapsen ihmissuhteita kuvaavia ulottuvuuksia ovat:
- Perhe (ml. suhde vanhempiin, suhde sisaruksiin, perheen toimivuus kokonaisuutena)
- Ystävät (ml. kaverisuhteet)
- Koulu (ml. suhde opettajaan, osallistuminen ja kiinnittyminen koulu/ luokkayhteisöön)
- Yhteisö (ml. suhde muihin aikuisiin, kiinnittyminen yhteisöön, yhteiskunnallinen kiinnittyminen, työssäkäynti, suhde median käyttöön)
- Makrosysteemi (ml. ryhmäidentiteetti, kulttuuriset, henkiset, poliittiset ja taloudelliset ideologiat)
Keskeisiä kontekstia kuvaavia ulottuvuuksia ovat:
- Perhe (vanhemmuus, vanhempana toimiminen, vanhempien kiinnittyminen yhteisöön, voimavarat, sosiaalinen pääoma, kodin turvallisuus)
- Ystävät (ml. positiivinen ystäväpiiri)
- Koulu (ml. hyvään kouluun pääseminen, koulun turvallisuus)
- Yhteisö (ml. turvallinen asuinympäristö, positiivinen fyysinen ympäristö, välittävät aikuiset, harrastus- ja vapaa-ajan viettomahdollisuudet, palvelut, positiiviset sosiaaliset normit)
- Makrosysteemi (ml. kulttuuri ja alakulttuurit, henkinen, filosofinen, poliittinen ja taloudellinen)
OECD:n käyttämiä indikaattoreita
OECD:n käyttämät indikaattorit jakautuvat seuraaville ulottuvuuksille
(https://www.oecd.org/els/family/43570328.pdf):
- materiaalinen hyvinvointi
- terveys ja turvallisuus
- riskikäyttäytyminen
- koulutuksellinen hyvinvointi,
- asumisen ja ympäristön laatu
- kouluelämän laatu
Maailman terveysjärjestön WHO:n toteuttaa useiden yhteistyötahojen kanssa (ml. UNICEF, Euroopan komissio, EMCDDA ja OECD) kasainvälistä Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) -tutkimusta. Keskeisiä ulottuvuuksia on neljä, joihin liittyy monia indikaattoreita:
- Terveyden kokemukset (ml. koettu terveys, elämänlaatu ja –tyytyväisyys, koetut oireet, painon kokeminen, kehonkuva, laihduttaminen, nukkumisvaikeudet ja vireisyys, hoitoa vaatineet tapaturmat)
- Terveyskäyttäytyminen (ml. ruokatottumukset, suun terveys, hampaiden hoito, fyysinen aktiivisuus ja inaktiivisuus, liikuntatottumukset, nukkumistottumukset, seksuaaliterveys ja –käyttäytyminen)
- Riskikäyttäytyminen (ml. päihteiden käyttö, väkivalta, kiusaaminen)
- Sosiaaliset kontekstit (ml. perhe- ja ystävyyssuhteet, sosiaalinen tuki, koulukokemukset ja –ympäristö, sosioekonominen asema
Children’s Worlds, kansainvälinen Survey of Children’s Well-Being (ISCWeB), on maailmanlaajuiden tutkimus liittyen 8-12-vuotiaiden lasten subjektiiviseen hyvinvointiin. Tutkimus tuottaa tietoa lasten elämästä ja arjen sujuvuudesta, ajankäytöstä sekä heidän kokemastaan hyvinvoinnista. Indikaattorit on jaettu kahdeksaan ulottuvuuteen
(http://isciweb.org/?CategoryID=190):
- koti ja henkilöt joiden kanssa asuu
- raha ja materiaalinen hyvinvointi
- suhteet ystäviin ja muihin ihmisiin
- asuinympäristö
- koulu
- terveys
- ajan käyttö ja vapaa-aika
- minä itse