1 Tausta

Lapsen oikeudet ja lapsen etu

Lap­sen ase­ma ja oi­keu­det on kir­jat­tu­na Suo­men pe­rus­tus­la­kiin (731/1999) sekä YK:n lap­sen oi­keuk­sien so­pi­muk­seen (1989). Van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tu­ke­mi­nen saa pe­rus­tan mo­nes­ta eri sää­dök­ses­tä, mm. ter­vey­den­huol­to­laki 1326/2010, VNA 338/2011, so­si­aa­li­huol­to­laki 1301/2014, isyys­laki 11/2015, op­pi­las- ja opis­ke­li­ja­huol­to­laki, avio­liit­to­laki ja var­hais­kas­va­tus­laki. Edel­lä mai­nit­tu­jen la­kien li­säk­si mm pe­rus­o­pe­tuk­sen ope­tus­suun­ni­tel­man pe­rus­teis­sa to­de­taan ko­tien kas­va­tus­teh­tä­vän tu­ke­mi­sen kuu­lu­van myös kou­lun teh­tä­viin.

Vii­me vuo­si­na uu­dis­te­tuis­sa sää­dök­sis­sä on pai­no­tet­tu lap­si- ja per­he­läh­töi­syyt­tä, van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tu­ke­mis­ta ja per­heen voi­ma­va­ro­jen vah­vis­ta­mis­ta.  Sää­dök­sis­sä on ko­ros­tet­tu myös tuen tar­peen var­hais­ta tun­nis­ta­mis­ta ja tuen koh­den­ta­mis­ta sitä tar­vit­se­vil­le moni­am­ma­til­li­se­na yh­teis­työ­nä. Laki­sää­tei­syy­des­tään huo­li­mat­ta van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tuen kat­ta­vuu­des­sa on auk­ko­ja. Lain­sää­dän­tö myös oh­jaa per­hei­den tuen tar­pei­den koko­nais­val­tai­seen ar­vi­oin­tiin eri pal­ve­luis­sa. Tie­toa sii­tä, kuin­ka esi­mer­kik­si ter­vey­den­huol­to­lain §70 nou­da­te­taan eli mi­ten lap­set ote­taan ai­kuis­pal­ve­luis­sa huo­mi­oon, ei täl­lä het­kel­lä ole ole­mas­sa.

Van­hem­pien on­gel­mien yli­suku­pol­vi­nen siir­ty­mi­nen on mer­kit­tä­vä yh­teis­kun­nal­li­nen on­gel­ma ja sen eh­käi­sy on tär­keä osa van­hem­muu­den tu­kea. Ak­ti­voi­mal­la laa­jen­net­tua per­het­tä ver­kos­to­mai­sel­la työ­ot­teel­la voi­daan vah­vis­taa myön­tei­siä yli­suku­pol­vi­suu­den mal­le­ja.

Voimavarojen vahvistaminen

Van­hem­pien hy­vin­voin­nil­la sekä pari­suh­teen vuo­ro­vai­ku­tus- ja tun­ne­tai­doil­la on vah­va vai­ku­tus sekä van­hem­man että lap­sen hy­vin­voin­tiin. Hy­vin­voi­vaan van­hem­muu­teen ja pari­suh­tee­seen tar­vi­taan ko­ke­muk­sel­li­sia, tie­dol­li­sia ja tai­dol­li­sia val­miuk­sia. Näi­tä voi­ma­va­ro­ja ja tai­to­ja voi eri elä­män­ti­lan­teis­sa vah­vis­taa ja ke­hit­tää eri­lais­ten tuki­muo­to­jen avul­la. Van­hem­mat saat­ta­vat tar­vi­ta myös apua ajan jär­jes­tä­mi­seen pari­suh­teen hoi­ta­mi­sel­le.

Van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tai­to­jen tu­ke­mi­nen ovat ol­leet kes­ki­ös­sä neu­vo­lan ja kou­lu­ter­vey­den­huol­lon laa­jois­sa ter­veys­tar­kas­tuk­sis­sa vuo­des­ta 2011 al­ka­en (VNA 338/2011). Vuon­na 2012 van­hem­mis­ta 62 % koki saa­neen­sa laa­jois­sa ter­veys­tar­kas­tuk­sis­sa riit­tä­väs­ti tie­toa ja tu­kea van­hem­muu­teen­sa (Ha­ku­li­nen-Vii­ta­nen ym. 2014). Laa­jo­jen ter­veys­tar­kas­tus­ten po­ten­ti­aa­lia van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tai­to­jen tu­ke­mi­ses­sa ei ole tänä ly­hy­e­nä ai­ka­na vie­lä saa­tu käyt­töön.

Pari­suh­de­tyy­ty­väi­syy­den on ha­vait­tu tut­ki­mus­ten mu­kaan las­ke­van var­sin­kin sii­nä vai­hees­sa, kun per­hees­sä on pie­niä lap­sia (Kon­tu­la 2009 ja 2013). Eri­tyi­sen kuor­mit­ta­vaa pik­ku­lap­si­vai­he voi olla per­heis­sä, jois­sa on vam­mai­nen lap­si. Tämä hei­jas­tuu mm. vam­mais­ten las­ten van­hem­pien mo­nin­ker­tai­se­na ris­ki­nä ero­ta ver­rat­tu­na vam­mat­to­mien las­ten van­hem­piin. Yhä use­am­pi pa­ris­kun­ta ha­lu­aa ha­kea tu­kea ja neu­vo­ja pari­suh­teen ris­ti­rii­to­jen sel­vit­tä­mi­seen tai ero­ti­lan­teen uha­tes­sa. Eroon pää­ty­neis­tä pa­reis­ta lä­hes nel­jäs­osa ei kui­ten­kaan tut­ki­mus­ten mu­kaan ol­lut löy­tä­nyt tai saa­nut mi­tään tu­kea on­gel­miin­sa. Sa­man­kal­tai­sia ha­vain­to­ja on tul­lut esiin myös Ter­vey­den ja Hy­vin­voin­nin lai­tok­sen te­ke­mis­sä tut­ki­muk­sis­sa, jon­ka mu­kaan pari­suh­teen­sa hy­vin­voin­nis­ta tai omas­ta van­hem­muu­des­taan ja jak­sa­mi­ses­taan huo­lis­saan ol­leis­ta van­hem­mis­ta vain pie­ni osa oli ko­ke­nut saa­van­sa riit­tä­väs­ti apua ja tu­kea on­gel­miin­sa (Pe­rä­lä & Hal­me 2014; Kans­te ym. 2016). Re­surs­sien vä­hyys ja pai­koin jopa puu­te voi es­tää avun saa­mis­ta, vaik­ka sitä peri­aat­tees­sa oli­si­kin tar­jol­la. Pit­kit­ty­vien krii­sien ja ero­jen eh­käi­sys­sä pari­te­ra­pi­a­pal­ve­lui­den riit­tä­viä saa­ta­vuus ja oi­kea-ai­kai­suus on tär­ke­ää.

Van­hem­muut­ta ja pari­suh­det­ta vah­vis­ta­via toi­min­ta­mal­le­ja ja työ­vä­li­nei­tä sekä struk­tu­roi­tu­ja oh­jel­mia on ke­hi­tet­ty vii­me vuo­si­na eri­tyi­ses­ti jär­jes­tö­jen ja seu­ra­kun­tien toi­mes­ta. Uu­sien toi­min­ta­mal­lien ja työ­vä­li­nei­den hyö­dyn­tä­mi­nen jul­ki­sis­sa sote- pal­ve­luis­sa on kui­ten­kin vie­lä mel­ko vä­häis­tä ja val­ta­kun­nal­li­ses­ti epä­ta­sais­ta. En­nal­ta­eh­käi­se­vis­tä ja voi­ma­va­ro­ja vah­vis­ta­vis­ta pal­ve­luis­ta tar­vi­taan sekä am­mat­ti­hen­ki­lös­töl­le suun­nat­tua kou­lu­tus­ta että per­heil­le suun­nat­tua tie­toa. Myös jul­ki­sel­la sek­to­ril­la on teh­ty van­hem­muu­den tuen toi­min­ta­mal­lien ke­hit­tä­mis­työ­tä mm. Tu­run yli­o­pis­ton ja Ter­vey­den ja hy­vin­voin­nin lai­tok­sen toi­mes­ta. Kun­ta­sek­to­ril­la van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tu­kea on ke­hi­tet­ty mm. osa­na laa­jo­ja kan­sal­li­sia ke­hit­tä­mis­oh­jel­mia (PER­HE-han­ke, Kas­te I, Kas­te II).

Kyl­lin var­hain an­net­tu tuki sekä osal­li­suut­ta luo­vat ra­ken­teet vah­vis­ta­vat pa­rien ja van­hem­pien omia voi­ma­va­ro­ja ja pa­ran­ta­vat per­heen hy­vin­voin­tia. Mah­dol­li­suuk­sia var­hai­sen tuen tar­jo­a­mi­sel­le luo­vat mm. laa­jat ter­veys­tar­kas­tuk­set.

On tar­koi­tuk­sen­mu­kais­ta, että tu­kea tar­jo­taan yh­teis­työs­sä jär­jes­tö­sek­to­rin toi­mi­joi­den ja seu­ra­kun­tien kans­sa. Vah­vis­ta­via toi­min­ta­mal­le­ja ovat mm. am­mat­ti­lais­ten tai  kou­lu­tet­tu­jen ver­tais­oh­jaa­jien oh­jaa­mat ta­paa­mis­pai­kat, eri­lai­set ryh­mät, lu­en­not ja kurs­sit. Säh­köi­set di­gi­taa­li­set pal­ve­lut ke­hit­ty­vät no­pe­as­ti ja net­ti­vas­taan­otot, net­ti­lu­en­not, cha­tit ja net­ti­ryh­mät ja -kurs­sit kat­ta­vat val­ta­kun­nal­li­ses­ti koko maan. Ne tar­jo­a­vat  tu­kea ja pal­ve­lu­ja ajas­ta ja pai­kas­ta riip­pu­mat­ta.

Lapsi- ja perhelähtöisyys

Van­hem­muut­ta ja van­hem­muu­den tai­to­ja tu­e­taan lap­sen elin­ym­pä­ris­töis­sä, jot­ta lap­sen hy­vin­voin­ti vah­vis­tui­si. Van­hem­pa­na jak­sa­mi­nen on si­dok­sis­sa pari­suh­teen hy­vin­voin­tiin, mis­tä syys­tä on kiin­ni­tet­tä­vä eri­tyis­tä huo­mi­o­ta lap­si­per­hei­den van­hem­pien pari­suh­de­tai­to­jen tu­ke­mi­seen. Pari­suh­teen laa­tu on oleel­li­nen lap­sen ke­hi­tyk­sel­le. Van­hem­pien pari­suh­de on lap­sel­le kes­kei­nen ih­mis­suh­de- ja vuo­ro­vai­ku­tus­mal­li.

Pal­ve­lu­ja ke­hi­te­tään si­ten, että ne ta­voit­ta­vat van­hem­mat sekä kai­ken­i­käi­set lap­set  kat­ta­vas­ti ja tun­nis­ta­vat van­hem­muu­den tuen tar­peet eri­lai­sis­sa elä­män­ti­lan­teis­sa. Pe­rus­pal­ve­lu­jen yh­teis­toi­min­taa (per­he­kes­kus­toi­min­ta­mal­li) ja pal­ve­lui­den si­säl­tö­jä tu­lee li­säk­si ke­hit­tää ta­val­la, joka huo­mi­oi tasa­ve­roi­ses­ti mo­lem­pien van­hem­pien ja huol­ta­jien tar­peet mo­ni­nai­sis­sa per­heis­sä. On tär­ke­ää, että eri­lai­set ja moni­muo­toi­set per­heet tu­le­vat sen­si­tii­vi­ses­ti koh­da­tuik­si. Tämä edel­lyt­tää van­hem­muu­den tuen tar­jo­a­mi­sen ja vas­taan­ot­ta­mi­sen es­tei­den rai­vaa­mis­ta pal­ve­luis­sa (yk­sin pär­jää­mi­sen ee­tos, pu­heek­si­ot­ta­mi­sen vai­keu­det, pal­ve­lu­kult­tuu­ri ym.). Li­säk­si tämä edel­lyt­tää moni­am­ma­til­li­sen sy­ner­gi­sen yh­teis­työn es­tei­den rai­vaa­mis­ta ra­ken­teis­sa (di­a­lo­gi­suu­den ja yh­tei­sen arvo­poh­jan puu­te, joh­ta­mi­sen kult­tuu­ri ym.).

Lap­si- ja per­he­läh­töi­syys tar­koit­taa koh­taa­mis­ta, kuun­te­le­mis­ta sekä lap­sen ja per­heen ää­nen vah­vis­ta­mis­ta. Työn­te­ki­jöi­den on toi­mit­ta­va yh­teis­työs­sä van­hem­pien kans­sa lap­sen edun näkö­kul­mas­ta.

Van­hem­muu­den ver­tais­tu­kea tar­jo­a­vat mm. avoi­met koh­taa­mis­pai­kat ja ver­tais­ryh­mät. Näis­sä voi­daan vah­vis­taa van­hem­muu­den tai­to­ja ja tu­kea pari­suh­det­ta.

Di­gi­ta­li­saa­tio ja eri­lai­set net­ti­pal­ve­lut hel­pot­ta­vat tä­män päi­vän ih­mis­ten elä­mää mo­nel­la ta­paa. Sekä van­hem­muu­den että pari­suh­teen tai­to­jen tu­ke­mi­nen di­gi­ta­li­saa­ti­on kaut­ta on täl­lä het­kel­lä jo mah­dol­lis­ta, mut­ta pal­ve­lui­ta ei tun­ne­ta kat­ta­vas­ti.

Perheiden monimuotoisuus

Per­heet ovat kie­lel­li­ses­ti ja kult­tuu­ri­ses­ti sekä per­he­ra­ken­teil­taan ja toi­min­nal­taan eri­lai­sia ja moni­muo­toi­sia. Las­ten ja van­hem­pien tu­lee voi­da ko­kea, että oma per­he on yh­teis­kun­nas­sa ar­vos­tet­tu.

Tul­lak­seen tu­e­tuk­si omis­sa van­hem­muu­den tai­dois­sa eri­lais­ten per­hei­den van­hem­mat hyö­ty­vät ver­tais­toi­min­nas­ta sekä sa­man­muo­tois­ten että eri­lais­ten per­hei­den kans­sa. Näil­le voi­daan luo­da mah­dol­li­suuk­sia niin neu­vo­lois­sa, päi­vä­ko­deis­sa ja kou­luis­sa kuin va­paa-ajan toi­min­nois­sa ja hyö­dyn­tää täs­sä jär­jes­tö­jen ja seu­ra­kun­tien mah­dol­li­suuk­sia. Var­hais­kas­va­tuk­ses­sa, kou­lus­sa ja pal­ve­luis­sa edis­te­tään myön­teis­tä lap­si­kä­si­tys­tä.

Pari­suh­de, van­hem­muus ja per­he-elä­mä to­teu­tu­vat per­heen taus­tan ja kult­tuu­rin mu­kai­ses­ti. Pal­ve­lu­jen tu­lee­kin tu­keu­tua per­heen omiin voi­ma­va­roi­hin, mikä edel­lyt­tää tie­toa ja ym­mär­rys­tä per­heen ta­vois­ta. Py­ri­tään ak­ti­voi­maan jo ole­mas­sa ole­via hoi­va­mal­le­ja per­hei­den omien arvo­puit­tei­den si­säl­lä.  Vaik­ka per­heet ovat itse työn­te­ki­jöi­den par­hai­ta opet­ta­jia, tar­vi­taan myös jat­ku­vaa kou­lut­tau­tu­mis­ta ja osaa­mi­sen vah­vis­ta­mis­ta mm moni­muo­tois­ten per­hei­den koh­taa­mi­ses­sa. Luo­daan edel­ly­tyk­set las­ten ja van­hem­pien kun­ni­oit­ta­val­le koh­taa­mi­sel­le vah­vis­ta­mal­la am­mat­ti­lais­ten tie­to­ja ja tai­to­ja  tu­kea van­hem­muut­ta ot­ta­en huo­mi­oon per­heen eri­tyi­syys. Työn­te­ki­jöi­den omien ar­vo­jen, asen­tei­den ja tie­to­poh­jan tun­nis­ta­mi­nen, poh­din­ta ja työs­tä­mi­nen myö­tä­vai­kut­ta­vat tasa­ver­tai­seen suh­tau­tu­mi­seen kai­ken­lais­ten per­hei­den kans­sa työs­ken­nel­tä­es­sä.

Van­hem­muu­den ja pari­suh­teen tuen vah­vis­ta­mi­nenSuun­ni­tel­ma kan­sal­li­sen ja maa­kun­nal­li­sen toi­meen­pa­non tu­ek­si (pro­jek­ti­suun­ni­tel­ma)28.9.2016