3 Toimenpidelinjaukset

3.1 Kokonaiskuva etenemisestä

Lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­li muo­dos­te­taan yh­teis­työs­sä mu­kaan va­lit­tu­jen kun­tien ja kun­ta­yh­ty­mien kans­sa. Kun­tien pal­ve­lu­jär­jes­tel­mät ja bud­je­toin­ti­ta­vat ero­a­vat toi­sis­taan ja tämä tu­lee ot­taa huo­mi­oon bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­lin laa­din­nas­sa. Hank­kee­seen py­ri­tään saa­maan mu­kaan eri­lai­sia kun­tia ja kun­ta­yh­ty­miä (vä­hin­tään kol­me), jois­sa toi­sis­sa las­ten ja nuor­ten vai pal­ve­lui­den bud­je­toin­ti on jär­jes­tet­ty elä­män­kaa­ri­mal­lin mu­kai­ses­ti ja toi­sis­sa pe­rin­teis­ten pal­ve­lu­jen­bud­je­toin­nin mu­kaan. Ta­voit­tee­na on muo­dos­taa mal­li, joka so­vel­tuu pie­nin muu­tok­sin eri­lais­ten kun­tien käyt­töön. Muo­dos­tet­tua mal­lia tes­ta­taan ja ar­vi­oi­daan hank­keen ajan tie­teel­li­sen tut­ki­muk­sen me­ne­tel­min.

Pro­jek­tin ai­ka­na luo­daan myös suun­ni­tel­ma bud­jet­ti­a­na­lyy­sin mal­lin le­vit­tä­mi­ses­tä kun­tiin ja le­vit­tä­mis­työ käyn­nis­te­tään osa­na lap­sin­bud­je­toin­nin ko­ko­nai­suu­den le­vit­tä­mis­tä. Kun­ta­ta­soi­nen bud­jet­ti­a­na­lyy­sin mal­lin ke­hit­tä­mi­sen rin­nal­la käyn­nis­te­tään yh­teis­ke­hit­tä­mi­nen mi­nis­te­ri­öi­den ja maa­kun­tien kans­sa.  Ta­voit­tee­na on luo­da edel­ly­tyk­siä sil­le, että tu­le­vai­suu­des­sa lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­li voi­daan ot­taa käyt­töön maa­kun­ta­ta­sek­to­ril­la. hank­keen ai­ka­na yh­des­sä kun­tien kans­sa ny­kyi­sis­tä käy­tän­nöis­tä sel­lai­sia seik­ko­ja, joi­ta voi­daan hyö­dyn­tää lap­si­läh­töi­sen bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­lin ke­hit­tä­mis­työs­sä val­ti­on sek­to­ril­la ja maa­kun­ta­ta­sol­la. Bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­lia suun­ni­tel­ta­es­sa huo­mi­oi­daan SOTE-uu­dis­tuk­sen vai­ku­tuk­set jul­ki­sen ta­lou­den bud­je­toin­tiin ja pal­ve­lui­den jär­jes­tä­mis- sekä ra­hoi­tus­vas­tuus­sa ta­pah­tu­vat muu­tok­set ja lap­si­läh­töi­nen bud­jet­ti­a­na­lyy­si py­ri­tään si­säl­lyt­tä­mään tu­le­viin ra­ken­tei­siin. Li­säk­si ar­vi­oi­daan sote-uu­dis­tuk­sen vai­ku­tuk­set las­ten pal­ve­lui­hin ja esi­mer­kik­si kun­tien jul­ki­seen ta­lou­teen tuot­taa las­ten ja nuor­ten pal­ve­lui­ta re­surs­sien vä­hen­ty­es­sä.

Hank­kees­sa muo­dos­tu­va bud­jet­ti­a­na­lyy­sin mal­li tuot­taa tu­le­vai­suu­des­sa tie­toa jul­ki­sen sek­to­rin lap­si­bud­je­toin­nis­ta kun­ta-, maa­kun­ta- ja kan­sal­li­sel­la ta­sol­la. Bud­jet­ti­a­na­lyy­sin pe­rus­teel­la muo­dos­te­taan in­di­kaat­to­rei­ta, joi­den avul­la voi­daan ar­vi­oi­da teh­ty­jen in­ves­toin­tien ja toi­min­nan suun­ta­mi­ses­ta saa­ta­vaa kus­tan­nus­hyö­tyä. Kus­tan­nuk­sia ku­vaa­va in­di­kaat­to­ri­tie­to voi­daan yh­dis­tää osak­si lap­sia, nuo­ria ja per­hei­tä kos­ke­vaa tie­to­poh­jaa.  Bud­je­toin­ti­tie­don käy­tön edis­tä­mi­ses­sä voi­daan hyö­dyn­tää myös tie­to­poh­ja­hank­kees­sa (pro­jek­ti 1.3.) ke­hi­tet­tä­vää tie­don säh­köi­sen ra­por­toin­nin ta­paa.

Luo­tua lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­si­mal­lia läh­de­tään le­vit­tä­mään ja juur­rut­ta­maan osa­na lap­si­bud­je­toin­nin ko­ko­nai­suu­den le­vit­tä­mis­tä. Täs­sä työs­sä hyö­dyn­ne­tään muun mu­as­sa ITLA:n Sata in­ves­toin­tia − las­ten oi­keuk­sien nä­ky­mi­nen kun­tien bud­je­toin­nis­sa – hank­keen tuo­tok­se­na val­mis­tu­vaa vuon­na 2016 lap­si­bud­je­toin­ti­oh­jet­ta (Lap­Bu -ohje). Lap­si­bud­je­toin­tia py­ri­tään juur­rut­ta­maan kun­tien toi­min­taan myös osa­na kär­ki­hank­keen Lap­si­ys­tä­väl­li­nen kun­ta –mal­lia sekä ylei­sem­pää lap­si­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­tia.

Han­kees­sa seu­ra­taan ja sen toi­meen­pa­nol­la ja tu­lok­sil­la vai­ku­te­taan YK:n lap­sen oi­keuk­sien ko­mi­te­an suo­si­tuk­siin lap­siin in­ves­toi­mi­sek­si.

Las­ten ja nuor­ten osal­li­suus pro­jek­tiin tur­va­taan ole­mas­sa ole­vil­la lap­si- ja nuo­ri­so­ryh­mien edus­tuk­sel­li­sil­la ra­ken­teil­la. Eri­tyi­nen huo­mio oi­kea-aik­seen kuu­le­mi­seen sekä eri ikä­ryh­mien ja syr­jäy­ty­mis­ris­kis­sä ole­vien las­ten ja nuor­ten kuu­le­mi­seen.

Lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­si kun­nis­sa

Käy­tän­nös­sä lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­sis­sa kun­nis­sa ta­lous­ar­vi­on me­not ja­o­tel­laan sen mu­kaan, mi­ten ne ovat koh­den­tu­neet lap­siin ja nuo­riin. Aluk­si on ra­jat­ta­va ikä­ryh­mä, jo­hon koh­dis­tu­via me­no­ja ha­lu­taan lap­si­bud­je­toin­nis­sa tar­kas­tel­la. Tä­män jäl­keen on sel­vi­tet­tä­vä kul­la­kin mää­rä­ra­hal­la to­teu­te­tun pal­ve­lun si­säl­löt ja se mi­ten ne koh­dis­tu­vat ky­sei­seen ikä­ryh­mään. On myös sel­vi­tet­tä­vä, mi­ten kun­nan mak­sa­mat tu­lon­siir­rot ja in­ves­toin­nit koh­dis­tu­vat ky­sei­seen ikä­ryh­mään, jot­ta nämä mää­rä­ra­hat voi­daan jy­vit­tää.

Tiet­ty­jen pal­ve­lui­den ja tu­lon­siir­to­jen voi­daan näh­dä koh­dis­tu­van suo­raan lap­siin ja nuo­riin. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si pe­rus­o­pe­tuk­sen tai nuo­ri­so­toi­men me­not. Myös mo­nis­ta muis­ta mää­rä­ra­hois­ta, esi­mer­kik­si so­si­aa­li- ja ter­veys­toi­men mää­rä­ra­hois­ta, voi­daan ero­tel­la koh­ta­lai­sen yk­sin­ker­tai­ses­ti lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tu­neet me­not, kun eri vä­es­tö­ryh­mien pal­ve­lui­den käyt­tö­as­teet tie­de­tään.

Vai­ke­am­min koh­den­net­ta­via ovat epä­suo­rat lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tu­vat me­not. Niil­lä voi­daan ra­hoit­taa esi­mer­kik­si ai­kuis­so­si­aa­li­työ­tä, per­hei­den toi­meen­tulo­tu­kea tai lii­ken­ne­inf­ra­struk­tuu­ria. Vaik­ka saa­ja­na oli­si ensi­si­jai­ses­ti ai­kui­nen, myös lap­set voi­vat hyö­tyä mer­kit­tä­väs­ti mää­rä­ra­ho­jen käy­tös­tä. Esi­mer­kik­si lii­ken­neinf­ran ta­pauk­ses­sa hyö­ty­jää ei ole suo­raan mää­ri­tel­ty. Täl­lais­ten me­no­jen koh­den­ta­mi­nen lap­siin ja nuo­riin edel­lyt­tää jon­kin­lais­ta jako­sään­töä, joka par­haas­sa ta­pauk­ses­sa joh­de­taan pal­ve­lui­den käy­tän­nön vai­ku­tuk­sis­ta tai tu­lon­siir­to­jen koh­den­tu­mi­ses­ta koti­ta­lou­den si­säl­lä.

Pro­jek­tin alku­vai­hees­sa on syy­tä kes­kit­tyä suo­raan koh­dis­tet­ta­vis­sa ole­vien me­no­jen ja­ka­mi­seen vä­es­tö­mo­ment­tei­hin. Kui­ten­kin myös suo­ra­vii­vai­sem­pien jako­sään­tö­jen ke­hit­tä­mi­nen on syy­tä pi­tää heti ke­hit­tä­mis­hank­keen alus­ta asti mu­ka­na bud­jet­ti­a­na­lyy­sin ke­hit­tä­mi­ses­sä. Erik­seen on poh­dit­ta­va, ha­lu­taan­ko lap­si­läh­töi­nen bud­jet­ti­a­na­lyy­si ulot­taa myös kun­tien ti­lin­pää­tös­tie­to­jen tar­kas­te­luun.

Käy­tän­nös­sä lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­sis­sa on kyse kun­tien pal­ve­lu- ja tu­lon­siir­to­jär­jes­tel­mien ym­mär­tä­mi­ses­tä ja mää­rä­ra­ho­jen ja­ot­te­lus­ta näis­tä jär­jes­tel­miä ku­vaa­van tie­don pe­rus­teel­la. Bud­jet­ti­a­na­lyy­sis­sa ta­lous­hal­lin­nol­li­nen ta­lous­ar­vi­o­työ yh­dis­tyy kun­tien so­si­aa­li- ja ter­veys­jär­jes­tel­mien ku­vauk­seen ja tut­ki­muk­seen. Mitä pa­rem­min pal­ve­lu­ko­ko­nai­suu­det ym­mär­re­tään mik­ro- ja mak­ro­ta­sol­la, sitä hel­pom­paa bud­jet­ti­a­na­lyy­sin teko on. Bud­jet­ti­a­na­lyy­sin ke­hit­tä­jil­tä vaa­di­taan sekä bud­je­toin­nin ja kun­nal­lis­ten pal­ve­lu­jär­jes­tel­mien tun­te­mus­ta.

Lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­si maa­kun­nis­sa ja val­ti­on­hal­lin­nos­sa

Suo­mes­sa jul­ki­sen ta­lou­den ta­lous­ar­vi­oi­ta teh­dään sekä val­ti­on­hal­lin­non että pai­kal­lis­hal­lin­non ta­sol­la, tu­le­vai­suu­des­sa myös maa­kun­nis­sa. Ku­ten kun­ta­ta­sol­la myös val­ti­on­hal­lin­non ja maa­kun­ta­hal­lin­non ta­sol­la lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­sis­sa on tun­net­ta­va hy­vin jul­ki­nen pal­ve­lu- ja tu­lon­siir­to­jär­jes­tel­mä, jot­ta lap­siin ja nuo­riin koh­den­ne­tut mää­rä­ra­hat voi­daan ero­tel­la mie­lek­kääs­ti. Esi­mer­kik­si val­ti­on ta­lous­ar­vi­on me­no­jen jy­vit­tä­mi­ses­sä vä­es­tö­mo­men­teil­le mo­net ole­mas­sa ole­vat bud­je­toin­ti­me­ne­tel­mät ja val­ti­on­o­suuk­sien las­ken­ta­mal­lit toi­mi­vat pe­rus­ta­na lap­si­bud­je­toin­nin bud­jet­ti­a­na­lyy­sin ke­hit­tä­mi­sel­le.

Val­ti­on ta­lous­ar­vi­os­sa on mo­nia mää­rä­ra­ho­ja, jot­ka voi­daan osoit­taa mel­ko vai­vat­to­mas­ti ja on­gel­mat­to­mas­ti suo­raan lap­siin ja nuo­riin koh­den­tu­vik­si. Näi­tä ovat esi­mer­kik­si lap­si­li­sät. Kos­ka mer­kit­tä­vä osa lap­siin ja nuo­riin koh­den­tu­vis­ta pal­ve­luis­ta jär­jes­te­tään kui­ten­kin kun­nis­sa, esi­mer­kik­si kun­nil­le mak­set­ta­vien val­ti­on­o­suuk­sien ja­ka­mien lap­siin ja nuo­riin koh­den­tu­viin me­noi­hin edel­lyt­tää kun­nis­sa ta­pah­tu­vaa bud­jet­ti­a­na­lyy­sia. Ai­no­as­taan täl­lä ta­val­la voi­daan muo­dos­taa tark­ka jako­sään­tö val­ti­on­o­suuk­sien koh­dis­ta­mi­sel­le lap­siin ja nuo­riin. Kar­ke­am­pia jako­sään­tö­jä voi­daan saa­da esi­mer­kik­si val­ti­on­o­suuk­sien las­ken­ta­mal­leis­ta.

Mo­nien val­ti­on mää­rä­ra­ho­jen voi­daan myös kat­soa koh­den­tu­van epä­suo­ras­ti lap­siin ja nuo­riin. Täl­lai­sia mää­rä­ra­ho­ja ovat esi­mer­kik­si mo­net tu­lon­siir­rot, työl­li­syys­pal­ve­lui­den mää­rä­ra­hat ja kun­tou­tuk­sen mää­rä­ra­hat, jot­ka hyö­dyt­tä­vät lap­sia ja nuo­ria vä­lil­li­ses­ti hei­dän van­hem­pien­sa ja huol­ta­jien­sa kaut­ta. Myös val­ti­on inf­ra­struk­tuu­ri-in­ves­toin­nit ovat esi­merk­ki me­nois­ta, joil­la voi­daan ar­vi­oi­da ole­van epä­suo­ria vai­ku­tuk­sia lap­siin ja nuo­riin. Val­ti­on­hal­lin­non ta­sol­la me­no­jen epä­suo­ran koh­den­tu­mi­sen osoit­ta­mi­nen on vä­hin­tään yhtä haas­ta­vaa kuin kun­ta­ta­sol­la ja se edel­lyt­tää mo­ni­nais­ten ti­las­to­ai­neis­to­jen hyö­dyn­tä­mis­tä. Kos­ka bud­jet­ti­a­na­lyy­sin tie­to­poh­ja on mo­nis­sa ta­pauk­sis­sa yh­tei­nen, kun­ta­ta­sol­la teh­tä­vä bud­jet­ti­a­na­lyy­sin ke­hit­tä­mi­nen tu­kee myös suo­raan mui­den sek­to­rei­den bud­jet­ti­a­na­lyy­sin ke­hit­tä­mis­tä.

3.2 Toimenpiteet ja aikataulu
Lap­si­bud­je­toin­tiSuun­ni­tel­ma kan­sal­li­sen ja maa­kun­nal­li­sen toi­meen­pa­non tu­ek­si (pro­jek­ti­suun­ni­tel­ma)28.9.2016