1 Tausta

Mitä lapsibudjetointi on?

Lap­si­bud­je­toin­ti tar­koit­taa kun­nan, maa­kun­nan tai val­ti­on ta­lous­ar­vi­on tar­kas­te­le­mis­ta lap­sen­oi­keus­näkö­kul­mas­ta. Kyse on sekä 1) lap­siin koh­dis­tu­vien mää­rä­ra­ho­jen jäl­jit­tä­mi­ses­tä ja seu­ran­nas­ta eli lap­si­läh­töi­ses­tä bud­jet­ti­a­na­lyy­sis­ta; että 2) ta­lous­ar­vi­o­pää­tös­ten lap­si­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­nis­ta.

Lap­si­läh­töi­nen bud­jet­ti­a­na­lyy­si on osa vä­es­tö­läh­töis­tä bud­jet­ti­a­na­lyy­sia, jos­sa jul­ki­sen bud­jet­ti­ta­lou­den me­not jär­jes­te­tään vä­es­tö­mo­ment­tei­hin. Lap­si­bud­je­toin­nis­sa tar­kas­te­lus­sa ovat lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tu­vat me­not (esim. ikä­ryh­mä 0-18-vuo­ti­aat). Vä­es­tö­mo­ment­ti tar­koit­taa sitä, että bud­je­tin meno­ku­vauk­ses­sa esi­te­tään, mi­hin vä­es­tö­ryh­mään ja min­kä­lai­seen pal­ve­luun ky­sei­nen mää­rä­raha koh­dis­tuu. Lap­si­bud­je­toin­ti ei tar­koi­ta eril­li­sen ”las­ten ta­lous­ar­vi­on” te­ke­mis­tä, vaan kyse on ta­lous­ar­vi­on lap­siin koh­dis­tu­vien mää­rä­ra­ho­jen tar­kas­te­lus­ta ko­ko­nai­suu­te­na. Ny­ky­ään lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tu­via mää­rä­ra­ho­ja tar­kas­tel­laan kun­tien ja val­ti­on ta­lous­ar­vi­ois­sa lä­hes aina hal­lin­non­a­loit­tain. Täl­löin vaa­ra­na voi olla osa­op­ti­moin­nin li­sään­ty­mi­nen, jat­ku­va hal­lin­non­a­lo­jen vä­li­nen kamp­pai­lu ra­hal­li­sis­ta re­surs­seis­ta ja ko­ko­nai­suu­den kus­tan­nus-vai­kut­ta­vuu­den hal­lin­nan me­net­tä­mi­nen.

Lap­si­bud­je­toin­ti mah­dol­lis­taa seu­ran­ta­tie­don ke­rää­mi­sen lap­siin koh­dis­tu­vis­ta mää­rä­ra­hois­ta ja aut­taa hah­mot­ta­maan pa­rem­min lap­siin koh­dis­tu­vien ra­hal­lis­ten ja re­aa­lis­ten pa­nos­tus­ten, ku­ten pal­ve­lui­den, vä­lis­tä suh­det­ta. Lap­si­bud­je­toin­ti tuot­taa pää­tök­sen­teon tu­ek­si tie­toa, jon­ka avul­la lap­siin koh­dis­tu­vat mää­rä­ra­hat voi­daan pi­dem­mäl­lä täh­täi­mel­lä koh­den­taa sekä oi­keu­den­mu­kai­ses­ti että mah­dol­li­sim­man te­hok­kaas­ti. Lap­si­bud­je­toin­nis­ta saa­ta­vaa tie­toa on mah­dol­lis­ta hyö­dyn­tää myös yk­si­tyis­koh­tai­sem­mas­sa kus­tan­nus-vai­kut­ta­vuu­den ar­vi­oin­nis­sa ja vai­kut­ta­vuus­tut­ki­muk­ses­sa.

YK:n lap­sen oi­keuk­sien so­pi­muk­sen mu­kaan kai­kes­sa las­ta tai lap­sia kos­ke­vas­sa pää­tök­sen­te­os­sa on ensi­si­jai­ses­ti har­kit­ta­va lap­sen etu. Lap­sen oi­keuk­sien ko­mi­te­an mu­kaan eri­tyi­ses­ti po­li­tiik­ka­oh­jel­mien, sää­dös­työn ja ta­lous­ar­vi­on lap­si­vai­ku­tuk­set on ar­vi­oi­ta­va. Vii­mei­sim­mis­sä suo­si­tuk­sis­saan Suo­mel­le (2011) ko­mi­tea ke­hot­taa Suo­mea te­hos­ta­maan pyr­ki­myk­si­ään tä­män var­mis­ta­mi­sek­si. Erik­seen ko­mi­tea kiin­nit­tää huo­mi­o­ta re­surs­sien myön­tä­mi­seen ja suo­sit­te­lee, että Suo­mi ot­taa käyt­töön lap­si­bud­je­toin­nin ja ta­lous­ar­vi­on seu­ran­nan lap­sen oi­keuk­sien näkö­kul­mas­ta. Li­säk­si ko­mi­tea ke­hot­taa jär­jes­tä­mään kun­nis­sa lap­sen tar­pei­siin osoi­tet­tu­jen mää­rä­ra­ho­jen te­hok­kaan seu­ran­nan. Suo­men val­tio ra­por­toi lap­sen oi­keuk­sien to­teu­tu­mi­ses­ta YK:n lap­sen oi­keuk­sien ko­mi­te­al­le mää­rä­a­join, seu­raa­van ker­ran vuon­na 2017. Täl­löin sen on muun mu­as­sa ker­rot­ta­va, mi­hin toi­men­pi­tei­siin ai­kai­sem­pien suo­si­tus­ten pe­rus­teel­la on ryh­dyt­ty.

Vaik­ka vä­es­tö­läh­töi­nen bud­je­toin­ti ja lap­si­bud­je­toin­ti ja nii­hin si­säl­ty­vät bud­jet­ti­a­na­lyy­sit vaa­ti­vat ke­hit­tä­mis­työ­tä, niis­tä saa­ta­vat hyö­dyt yh­teis­kun­ta­po­li­tii­kan ar­vi­oin­nis­sa, po­li­tiik­ka­toi­mien sekä ra­hal­lis­ten re­surs­sien koh­den­ta­mi­ses­sa ovat kui­ten­kin niin isot, että in­ves­toin­ti ke­hit­tä­mis­työ­hön kan­nat­taa teh­dä. Pa­rin vii­me vuo­si­kym­me­nen ai­ka­na on ka­sau­tu­nut huo­les­tut­ta­via tie­to­ja lap­siin ja nuo­riin koh­dis­tet­tu­jen pa­nos­tus­ten kus­tan­nus-vai­kut­ta­vuu­des­ta (mm Ou­lun seu­dul­la teh­dys­sä kus­tan­nus­ten ver­tai­lus­sa vuo­si­na 2005-2012). Esi­mer­kik­si las­ten­suo­je­lun, [T1] ja mie­len­ter­veys­pal­ve­lu­jen kuor­mi­tus on jat­ku­vas­ti li­sään­ty­nyt, vaik­ka nii­den voi­ma­va­rat ovat kas­va­neet yli kak­sin­ker­tai­sik­si ja mää­rä­ra­ho­jen taso on nous­sut.

Esimerkkejä siitä mitä on tehty

Lap­si­asia­neu­vot­te­lu­kun­nan työ­ryh­mä val­mis­te­li vuo­den 2015 hal­li­tus­oh­jel­maa var­ten esi­tyk­sen vä­es­tö­läh­töi­ses­tä bud­je­toin­nis­ta ja lap­si­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­nis­ta. Esi­tyk­ses­sä ta­voi­tel­laan ra­ken­teel­lis­ta muu­tos­ta val­ti­on­hal­lin­non las­ten ja nuor­ten pal­ve­lu­jen oh­jauk­seen ja kun­tien pal­ve­lu­jen or­ga­ni­soin­tiin. Esi­tyk­ses­sä on konk­reet­ti­nen eh­do­tus, kuin­ka muu­tos ra­ken­ne­taan hal­li­tus­kau­den ai­ka­na. Muu­tok­sen kes­ki­ös­sä on vä­es­tö­läh­töi­nen bud­je­toin­ti ja lap­si­läh­töi­nen bud­jet­ti­a­na­lyy­si.

Val­ti­o­va­rain­mi­nis­te­ri­ön työ­ryh­mä on tar­kas­tel­lut lap­si­per­hei­tä ja yk­sin asu­via (eri­tyi­ses­ti van­huk­sia) kos­ke­vien asi­oi­den yh­teen ko­ko­a­mis­ta val­ti­on­ta­lou­den ke­hys­ten ja val­ti­on ta­lous­ar­vi­o­e­si­tyk­sen yh­tey­des­sä (ra­port­ti VM:n jul­kai­su 18/2015 liit­tee­nä 2). Lap­si­per­hei­den osal­ta työ­ryh­mä sel­vit­ti, mi­ten jul­ki­sen ta­lou­den suun­ni­tel­mas­sa ja val­ti­on ta­lous­ar­vi­o­e­si­tyk­ses­sä voi­tai­siin koo­ta lap­si­per­hei­tä kos­ke­vat asi­at ny­kyis­tä pa­rem­min hah­mo­tet­ta­vak­si ko­ko­nai­suu­dek­si.

Sata in­ves­toin­tia − las­ten oi­keuk­sien nä­ky­mi­nen kun­tien bud­je­toin­nis­sa – han­ke on vuo­si­na 2014−2015 Pe­las­ta­kaa Lap­set ry:n, Itä-Suo­men yli­o­pis­ton so­si­aa­li- ja ter­veys­joh­ta­mi­sen lai­tok­sen ja It­se­näi­syy­den juh­la­vuo­den las­ten­ra­has­ton sää­ti­ön (ITLA) yh­teis­han­ke, jon­ka kun­ta­pi­lo­toin­nin käy­tän­nön to­teu­tuk­ses­ta huo­leh­ti Kun­ta­liit­to. Hank­keen tuo­tok­se­na val­mis­tuu vuon­na 2016 lap­si­bud­je­toin­ti­ohje (Lap­Bu -ohje) kun­tien tu­ek­si. Ohje tuo paik­ka­kun­nil­le bud­jet­ti­neu­vot­te­lu­jen ilta­kou­lu -mal­lin. Bud­jet­ti­neu­vot­te­lu­jen­ilta­kou­lu täh­tää kun­nan vuo­si­kel­loon so­peu­tet­tuun joka­vuo­ti­seen neu­vot­te­lu­ti­lai­suu­teen las­ten ja lap­si­per­hei­den ti­lan­tees­ta. Yk­sin­ker­tai­sim­mil­laan bud­jet­ti­neu­vot­te­lu­jen ilta­kou­lu on yh­teis­työ­kult­tuu­ri­nen toi­min­ta­tapa, joka ko­ko­aa yh­teen las­ten ja nuor­ten hy­vin­voin­nin näkö­kul­mas­ta kes­kei­set toi­mi­jat kes­kus­te­le­maan tie­to­pa­ke­tis­ta, jos­sa las­ten hy­vin­voin­tiin liit­ty­vät toi­men­pi­teet ja re­surs­sit on tuo­tu yh­teen. Kool­le­kut­su­tut toi­mi­jat ovat luot­ta­mus­hen­ki­löt, pal­ve­lu­jen ti­laa­jan ja tuot­ta­ja­puo­len toi­mi­jat sekä ta­lou­des­ta että toi­min­nas­ta vas­taa­vat hen­ki­löt. Mu­kaan voi­daan ot­taa myös las­ten ja nuor­ten edus­ta­jia tai kä­si­tel­lä tie­to­pa­ket­ti esi­mer­kik­si op­pi­las­kun­nis­sa tai nuo­ri­so­val­tuus­tos­sa. Han­ke on osa ITLA:n Lap­set, nuo­ret ja per­heet sata­vuo­ti­aas­sa Suo­mes­sa (2013−2017) -oh­jel­maa, jos­sa py­ri­tään ko­ko­a­maan vai­kut­ta­via toi­min­ta­mal­le­ja

Kun­nis­sa las­ten ja nuor­ten pal­ve­lu­jen ko­ko­nai­suut­ta on läh­det­ty hal­lit­se­maan elä­män­kaa­ri­mal­lein ja pro­ses­si­or­ga­ni­saa­ti­oin. Näis­sä­kin toi­men­pi­teis­sä bud­je­toin­ti on edel­leen jää­nyt pe­rin­tei­sek­si hal­lin­to­kun­tiin pe­rus­tu­vak­si ta­lous­hal­lin­nak­si. Lap­si­vai­ku­tus­ten ar­vi­oin­nil­le ei myös­kään ole muo­dos­tu­nut va­kiin­tu­nei­ta käy­tän­tei­tä.

Kan­sain­vä­li­ses­ti YK:n ih­mis­oi­keus­neu­vos­to on vuon­na 2015 laa­ti­nut suo­si­tuk­sen jä­sen­mail­leen pa­rem­mak­si lap­siin in­ves­toi­mi­sek­si (A/HRC/RES/28/19 Rights of the child: to­wards bet­ter in­vest­ment in the rights of the child).  Li­säk­si YK:n lap­sen oi­keuk­sien ko­mi­tea on vuo­des­ta 2015 läh­tien val­mis­tel­lut yleis­kom­ment­tia liit­ty­en YK:n lap­sen oi­keuk­sien so­pi­muk­sen 4. ar­tik­laan (No. 19 Ge­ne­ral Com­ment No. 19 (2016) on Pub­lic Spen­ding and the Rights of the Child). Val­mis­teil­la ole­va YK:n yleis­kom­ment­ti näh­dään mer­kit­tä­vä­nä oh­jeis­tuk­se­na, joka vii­toit­taa jä­sen­val­ti­oi­ta pa­rem­paan jul­ki­sen ta­lou­den suun­nit­te­luun ja toi­meen­pa­noon.

Kan­sain­vä­li­nen UNI­CEF on ke­hit­tä­nyt eri mais­sa to­teu­tet­tu­jen esi­merk­kien poh­jal­ta ylei­sen me­to­do­lo­gi­an lap­si­läh­töi­sen bud­jet­ti­a­na­lyy­siin. Me­to­do­lo­gia piir­tää koko­nais­ku­van sii­tä, mitä ky­sy­myk­siä kan­sal­li­sel­la ta­sol­la tu­lee lap­si­läh­töis­tä bud­jet­ti­a­na­lyy­sia teh­tä­es­sä rat­kais­ta. Täl­lai­sia ky­sy­myk­siä ovat esi­mer­kik­si se, mitä mää­ri­tel­lään lap­siin koh­dis­tu­vik­si re­surs­seik­si ja se, mi­ten kä­si­tel­lään re­sur­soin­tia, joka koh­dis­tuu lap­siin osit­tain tai vä­lil­li­ses­ti. Me­to­do­lo­gia ei kui­ten­kaan anna val­mii­ta konk­reet­ti­sia työ­ka­lu­ja lap­si­bud­je­toin­nin to­teut­ta­mi­seen Suo­mes­sa, mut­ta toi­mii hy­vä­nä apu­na ke­hit­tä­mis­työl­le. Kan­sain­vä­li­sel­tä UNIC­Fil­ta on mah­dol­lis­ta saa­da myös asi­an­tun­ti­ja­tu­kea ke­hit­tä­mis­työl­le.

[T1]Ei pidä paik­kaan­sa. Vuon­na 2011 sään­nök­set op­pi­mi­sen kol­mi­por­tai­ses­ta tu­es­ta tu­li­vat voi­maan. Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön sel­vi­tyk­sen (Ope­tus- ja kult­tuu­ri­mi­nis­te­ri­ön jul­kai­su­ja 2014:2) pe­rus­teel­la op­pi­mi­sen tuki on laki­muu­tos­ten jäl­keen pai­not­tu­nut en­na­kol­li­seen tu­keen. Ei voi­da teh­dä joh­to­pää­tös­tös­tä, että kuor­mi­tus oli­si li­sään­ty­nyt, päin­vas­toin.

Lap­si­bud­je­toin­tiSuun­ni­tel­ma kan­sal­li­sen ja maa­kun­nal­li­sen toi­meen­pa­non tu­ek­si (pro­jek­ti­suun­ni­tel­ma)28.9.2016