STM:n hallinnonalan yhteinen digitalisaation visio vuoteen 2025 on
Digitalisaation linjaukset määrittävät tavoitteet, miten digitalisaatiota hyödynnetään STM:n hallinnonalalla.
Ne kuvaavat, kuinka hallinnonalalla vastataan digitalisaation haasteisiin, mahdollisuuksiin ja kehittämiskohteisiin. Linjaukset liittyvät sekä toimintojen ja palvelujen digitalisointiin että digitalisaatiota keskeisesti tukevien toimintaprosessien ja edellytysten kehittämiseen, jotta digitalisaation hyödyntäminen on mahdollista.
Linjaukset ovat organisaatiorajat ylittäviä ja useimpien toteuttaminen vaatii toimenpiteitä kaikilta hallinnonalan organisaatioilta.
Digitalisaatiolinjausten toteuttaminen lisää tuottavuutta ja palveluiden laatua sekä parantaa kansalaisten yhdenvertaisuutta, terveyttä ja hyvinvointia. Myös yritysten menestyksen mahdollisuudet paranevat. Digitaalisten ratkaisujen tulee myös osaltaan tukea osallisuutta, sosiaalista hyvinvointia ja vähentää eriarvoisuutta.
Hallinnonalan yhteiset linjaukset
Yhteiset linjaukset ovat kaikkia osa-alueita koskettavia, organisaatio- ja palvelurajat läpileikkaavia tavoitteita ja luovat pohjan osa-aluekohtaisille linjauksille. Tarjoamme palvelut asiakaslähtöisesti yhden luukun periaatteella
Palvelut tarjotaan asiakkaan kannalta mielekkäinä kokonaisuuksina tarveperusteisesti ajasta ja paikasta riippumatta.
Hallinnonalan palvelut suunnitellaan ja toteutetaan aina asiakkaan näkökulmasta asiakasanalytiikkaa hyödyntäen. Hallinnonalan eri organisaatioiden tarjoamat palvelut kootaan asiakkaalle yhteen näkymään. Tätä tehdään yhteistyössä muiden hallinnonalojen kanssa.
Tarjoamme palvelut yhdenvertaisesti
Digitaaliset ratkaisut tehdään esteettömiksi ja helppokäyttöisiksi sekä mahdollistetaan erityisryhmien palveleminen. Varmistetaan, että kansalaiset eivät syrjäydy ja putoa digimaailmasta. Digitaaliset palvelut ovat saatavilla, vaikka kansalaisella ei olisi omia digitaalisia välineitä tai verkkoyhteyksiä/-kenttää.
Kansalainen saa tukea digitaalisten palvelujen käyttämiseen ja tarvittaessa palveluja muuten kuin digitaalisesti. Perinteisten palvelukanavien rinnalla tarjotaan myös digitaalisia henkilökohtaisia palveluneuvojia.
Pyydämme tiedon vain kerran
Kansalaisilta, yrityksiltä ja hallinnonalan omia työntekijöitä ei pyydetä samaa tietoa useita kertoja. Kerran tuotettu tieto on hyödynnettävissä eri palveluissa, tarvittaessa asiakkaan luvalla.
Anonymisoitu tieto tarjotaan avoimena datana. Tietoja hyödynnetään kaikissa kansalaisille tarjottavissa palveluissa valtuutusten puitteissa.
Tarjoamme hallinnonalan ammattilaisille käyttöön kyvykkäät sähköiset järjestelmät
Hallinnonalan ammattilaisten järjestelmät ovat käyttäjälähtöisiä ja työntekoa tukevia. Varmistetaan myös riittävä osaaminen ja tuki järjestelmien käyttämiseen. Järjestelmiä voidaan käyttää eri päätelaitteilla responsiivisten käyttöliittymien kautta. Työkalujen lähtökohtana on yhtenäisyys, mutta niissä huomioidaan myös yksilölliset tarpeet.
Huomioimme myös yritysten tarpeet
Kaikessa kehitystyössä huomioidaan liiketoiminnan edellytysten ja kasvun näkökulmat, joilla osaltaan tuetaan Suomen ja kansalaisten hyvinvointia. Hallinnonalan tietosisällöt tarjotaan myös kaupallisten toimijoiden käyttöön yksityisyydensuoja huomioiden.
Yritykset otetaan aktiivisesti mukaan verkostomaiseen työskentelyyn, jonka perustana on terveys- ja hyvinvointitiedon alusta sekä toimiva ekosysteemi. Terveysteknologiayrityksille tarjotaan kehittymisen edellytykset Suomessa ja sitä kautta edellytykset myös kansainväliseen menestykseen.
Uudistamme lupa- ja valvontatoiminnan
Sähköinen asiointi ja asianhallinta ovat osa kaikkea lupa- ja valvontatoimintaa. Valvonnan kohteet ja heidän asiakkaansa osallistuvat itse entistä aktiivisemmin valvontaan sähköisten palvelujen avulla.
Valvonnan painopistettä siirretään kohti ennakoivaa ja riskiperusteista valvontaa, joka pohjautuu useista tietolähteistä, myös asiakkaan omavalvonnasta ja sensoreista, kerättyyn hallinnonalan yhteiseen tietopohjaan. Tämä edellyttää kehittyneitä analytiikkapalveluita ja niihin liittyvää osaamista.
Ohjaamme luotettavalla suunnittelu- ja seurantatiedolla
Ohjauksen tueksi tuotetaan luotettavaa suunnittelu- ja seurantatietoa. Hallinnonalan toiminnan ja talouden suunnitteluun ja ohjaukseen on käytettävissä ajantasaiset tarvittavat tiedot. Lainsäädännön, rahoitusratkaisujen ja informaatio-ohjauksen lähtökohtana on kattava ja ajantasainen tilannekuva kansalaisten terveydestä ja hyvinvoinnista sekä palvelujärjestelmän toiminnasta.
Uudistamme lainsäädäntöä ja termistöä mahdollistamaan digitalisaatiota
Digitalisaation onnistumisen edellytys on, että lainsäädäntö tukee ja mahdollistaa digitaalisten ratkaisujen hyödyntämistä. Lainsäädännössä huomioidaan digitaaliset ratkaisut ja toimintatavat osana normaalia toimintaa.
Yhtenäistämme myös hallinnonalan termistöä ja luomme yhdessä muun julkishallinnon kanssa yhtenäiset käsitteet. Yhtenäisiä käsitteitä käytetään kaikessa lainsäädännössä.
Huomioimme tietoturvallisuuden ja yksilön suojan
Digitaaliset palvelut tuotetaan tietoturvallisesti ja niissä huomioidaan tarvittava yksityisyyden suoja. Tietoja jaettaessa huomioidaan, että luottamukselliset tiedot välittyvät vain asianomaisille.
Koordinaatiovastuu:
STM koordinoi digitalisaatiolinjausten kokonaisuutta yhteistyössä hallinnonalan laitosten ja virastojen kanssa. Jokaisen organisaation toimintaa ja palveluja kehitettäessä on huomioitava hallinnonalan yhteiset digitalisaatiolinjaukset. Yhteisten linjausten osalta palveluja tulee mahdollisuuksien mukaan kehittää hallinnonalalla kokonaisuutena.
Asiakas on tärkein – Parempaa tietoa – parempia valintoja, toimintaa ja palveluita